مفهوم آمیخته بازاریابی محور پارادایم جدید

دانلود پایان نامه

 

4آمیخته بازاریابی محور پارادایم جدید

مؤلفه های آمیخته بازاریابی اینترنتی پیشنهادی توسط کارشناسان این عرصه(آذر،باقری کنی،1383،ص6):

کالینام ومک اینتر(2003):محصول،قیمت،توزیع،پیشبرد،سفارشی تولید کردن،محرمانه بودن اطلاعات،سایت امنیت.

محمدرافی(2003):تعامل ارتباطی،سفارشی تولید کردن،نام و نشان تجاری،توزیع،جامعه، مشتریان، ارتباطات، قیمت،محصول.

اسکریم[1](2009):موقعیت یابی،بسته بندی،دروازه ها،جاده ها،صفحات شخصی،شخصی شدن پیشبرد،پرداخت ها،فرآیندها،عملکرد.

کاریانی[2] و بالتاس(2009):تاکید بر طراحی سایت با ویژگیهای تعامل(ذخیره در حافظه و پاسخگویی)ناوبری،چند رسانه ای از لحاظ صوت و تصویر و سرعت اطلاعات،تصویرسازی اطلاعات،ارائه اطلاعات به مشتری و جمع آوری اطلاعات مشتری.

همانطور که در جدول(2-4) ملاحظه می شود،فرصت سازی اینترنت در ایجاد ارتباطات چند سویه و همزمان سبب می گردد که شرکت امکان یابد از ابزار بازاریابی رابطه مند نیاز به ابزار رقابتی مناسب خود دارد.اگر قبلاً بخش بندی بازار و گروه هدف چارچوب مرجعی برای ترکیب آمیخته بازاریابی معرفی می کرد،اینک رابطه مداری و ویژگی ارتباطات یک به یک یا چند به چند سبب شده که این ابزار شکل نوینی به خود بگیرد،به طوری که بتوان هر فرد را به مثابه یک گروه هدف شناخت و متناسب با وی،آمیخته مجزا ارائه کرد که در غیر این صورت در میدان رقابت الکترونیکی تکیه بر ابزار سنتی بحران زا می نماید.لذا لازم است مؤلفه ها را هم باز تعریف کرد و هم شرایط استفاده از آن را فراهم آورد.4p سنتی که مؤلفه های آمیخته بازاریابی هستند در شکل جدید خود تغییر کرده ومؤلفه های جدیدی به آن اضافه می شود.این مؤلفه ها ضرورتی بر گرفته  از ویژگیهای فضای الکترونیکی،خاصه در اینترنت است.در محیطی که کشف نیازهای مشتری سریع تر می شود،رقابت و استاندارد سازی قیمت ها فزاینده می گردد.ارتباطات تعاملی با مشتری تسهیل می گردد و اهمیت واسطه های سنتی کاهش می یابد.مسلماً نمی توان با همان دید سنتی،محصول،قیمت، پیشبرد و توزیع را دید.علاوه بر این زیر ساختهای اینترنتی وجود مؤلفه های دیگری را نیز ایجاد می کند

 

[1]-Skyrme

[2]-karayanni

تکنیک ها و روش های بازاریابی اینترنتی(قاضی زاده،عباسی اسفنجانی ،1385،ص45):

ایجاد وب سایت یا پایگاه الکترونیکی در شبکه جهانی برای سازمان و معرفی آدرس به موتورهای جستجو گر اصلی و گروه های تخصصی و فهرست های اینترنتی:

سایت اینترنتی یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی الکترونیکی است اما ایجاد یک وب سایت در شبکه جهانی به مانند تاسیس یک فروشگاه در خیابانی بن بست است که خریداران تنها در صورت نیاز مبرم و همچنین شناخت محل فروشگاه به آن مراجعه خواهند کرد.بنابراین باید مراجعه مشتریان به سایت از طریق تدابیر لازم فراهم گردد،چون جذاب ترین و جالب ترین پایگاه هم در صورت عدم مشتریان بی فایده خواهد بود.پس نخستین گام بعد از طراحی و راه اندازی سایت،حضور در موتورهای جست و جو گر معروف و عضویت در فهرست های پیوند دو طرفه سازمان ها،موسسات و شرکت های فعال در بازاریابی الکترونیکی است.این نکته باید مد نظر باشد که ورود یک کاربر به وب سایت شرکت،به عنوان یک مشتری بالقوه تلقی می شود،بازاریابان الکترونیکی باید آن را به مشتری بالفعل تبدیل نماید.

بازاریابی از طریق پست الکترونیک:

شرکت ها برای آگاه نمودن مشتریان فعلی و بالقوه خود درباره مارک تجاری و محصولات و خدمات می توانند مستقیماً به آنها نامه های الکترونیکی ارسال نموده و با کم ترین هزینه افراد زیادی را به کسب و کار خود جذب نموده و با تحت تأثیر قرار دهد.یکی از ویژگی های پست الکترونیکی،امکان دسته بندی مشتریان بر اساس علاقه مندی آنان و ارسال اطلاعات و مطالب مورد علاقه می باشد.با استفاده از اطلاعات مشتریان به مناسبت های مختلف می توان نامه های الکترونیکی برای آنان ارسال و ضمن آن محصولات و برنامه های آینده شرکت را به اطلاع مشتریان رساند و همچنین در مورد محصولات و برنامه های جدید از آنان نظر خواهی نمود.بررسی نشان می دهد که شناسایی فرستنده و موضوع مطرح شده،کلید های اساسی بازاریابی اینترنتی هستند.

گروه های خبری و اتاق های گفتگو:

این روش برای برقراری ارتباط با مشتریان و بازار و آگاه نمودن آنان درباره محصولات و مارک تجاری و نیز جمع آوری اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.با این روش می توان مشتریان زیادی را جذب و درباره محصولات و خدمات،بازخورد گرفته و خواسته ها و نیازهای آنان را بهتر درک نمود.

مبادله تبلیغات پرچمی و برنامه های ارتباطی:

در این روش بنرهایی با دیگر سایت ها مبادله و از طریق رابط ها ،مشتریان و بازدید کنندگان زیادی را به وب سایت شرکت جذب می کنند.تبلیغات پرچمی،آگهی های مستطیلی شکل هستند که معمولاً در قسمت بالایی سایت های وب،قابل مشاهده هستند.باید توجه داشت آگهی های بنری جذاب نباشد،مشتری را به سایت هدایت و جذب نخواهد کرد.

ترفیعات آن لاین:

عرضه ترفیعات به مشتریان،مشتریان جدیدی را جذب،مشتریان قدیم را حفظ و حجم فروش را افزایش خواهد داد.تخفیفات به عنوان یکی از انواع ترفیعات،از مهم ترین عوامل جذب مشتری برای سایت شرکت به شمار می رود.از بهترین و مهم ترین ابزارهای ترفیع  در فرآیند بازاریابی الکترونیکی،کوپن های الکترونیکی است که در کشاندن مشتریان به بنگاه ها و موفقیت فعالیت های بازاریابی در بازارهای الکترونیک،نقش بسیار مؤثری دارد.

کاتولوگ آن لاین و روزنامه های الکترونیکی:

با استفاده از این روش،طرح ها و انواع مختلف محصولات شرکت در معرض دید مشتریان قرار گرفته و به آنان در انتخاب یک گزینه بهتر و دلخواه کمک می کند.روزنامه ها و خبرنامه های الکترونیکی نیز از روش های ترغیب کاربران به بازدید از سایت شرکت و در عین حال استراتژی مؤثری برای شناساندن شرکت و مارک تجاری و نیز محصولات به مشتریان بالقوه و بالفعل است.

سوالات متداول:

به سوالاتی اطلاق می گردد که به صورت مکرر پرسیده می شود.مشتریان بعد از خرید کالا ممکن است در زمینه نحوه استفاده از محصول و یا زمینه های مرتبط سوالاتی داشته و یا دچار مشکلاتی شده باشد.بنابراین،مراجعه مشتریان بعد از خرید محصول به شرکت یا فروشندگان امری طبیعی است.در این راستا شرکت ها با ابتکار عمل در وب سایت خود بخش سوالات را به وجود آورده اند تا با استفاده از آن به سوالات مشتریان پاسخ دهند.

کوکی ها:

کوکی ها بسته های کوچک اطلاعاتی هستند که در زمان بازدید کاربر از وب سایت های خاص،روی هارد دیسک قرار داده می شوند.کاربرد کوکی ها در بازاریابی به این صورت است که با استفاده از آنها رفتار مشتری بررسی و پیگیری شده،اطلاعات لازم جمع آوری و بر اساس این اطلاعات،استراتژی ها و برنامه های بازاریابی تدوین می شوند.تعداد مراجعات شخص به یک سایت،ورود شخص به سایت مختلف یا مورد علاقه،میزان توجه فرد به قسمت های مختلف سایت ها و آخرین بازدید شخصی از وب سایت های مختلف یا مورد علاقه،میزان توجه فرد به قسمت های مختلف سایت ها و آخرین بازدید شخصی از وب سایت از جمله مواردی هستند که با کوکی ها قابل انجام است.تعداد دفعاتی که یک صفحه یا وب سایت توسط کاربران مشاهده می شود و تعداد کلیک هایی که بر روی یک وب سایت زده می شود معیارهایی هستند که می توانند برای برنامه ریزی بازاریابی استفاده شوند.

بازاریابی ویروسی(viral marketing):

بازاریابی ویروسی روش جدید بازاریابی در محیط الکترونیکی است.در این نوع بازاریابی پیام یا اطلاعات مانند ویروس خود را تکثیر می کنند و منتشر کننده آن مشتری است.از اصول اساسی این نوع بازاریابی این است که هر مشتری با هر بار استفاده بی اختیار فروشنده محصول می شود.در این روش افراد به انتقال  یک پیام به دیگران ترغیب و تشویق می شوند. این روش برگرفته از روش بازاریابی دهان به دهان(word of mouth marketing) است که در آنچه شخص از محصولی راضی باشد،با گفتن نظر خود به اطرافیان آن ها را هم به خرید یا استفاده ار آن تشویق می کند .عمده ترین کاربرد این  ابزار گسترش نام و نشان تجاری بنگاه در محیط الکترونیکی است.

بازاریابی شبکه ای(Net work marketing):

بازاریابی شبکه ای حدود 50 سال پیش توسط یک شرکت آمریکایی ابداع و به کار گرفته شد.بعد از ظهور اینترنت این روش بسط و گسترش یافته و امروزه به عنوان یک شیوه مدرن بازاریابی و فروش مطرح می باشد.اما منطق این روش چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟به طور کلی سیستم های قدیمی اقتصادی از سه عامل اصلی تولید کننده، مصرف کننده و واسطه تشکیل می شوند،واسطه ها علی رغم نقش مثبتی که دارند یکی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت محسوب می شوند.تبلیغات و گرانی رسانه های تبلیغی نیز به افزایش قیمت دامن می زند.بنابراین بازاریابی شبکه ای راهی است برای خارج شدن از بار سنگین هزینه های واسطه ها و تبلیغات.

دانلود پایان نامه