ارتباط پایگاههای الکترونیکی و جامعه مجازی

دانلود پایان نامه

پایگاههای الکترونیکی[1] و جامعه مجازی

پایگاههای الکترونیکی مجموعه ای از صفحات الکترونیکی هستند که بر اساس هدف و برنامه خاصی به هم مرتبط می شوند تا محتوای خاصی را به کاربرانشان نشان دهند. این پایگاهها محیطی را در اختیار ما قرار می دهند که عملکردها، خدمات، فعالیتها، کالاها، ابزارها و غیره را به صور مختلف به نمایش بگذاریم و محیطی فرهنگی، ارتباطی، تجاری و غیره نیز ایجاد کنیم. (حسنی، 1387)

پایگاههای الکترونیکی از نظر روش طراحی و کارایی آنها به دو صورت زیر تقسیم بندی می گردند:

  • پایگاههای ایستا[2]: این پایگاهها بیشتر حالت اطلاع رسانی و معرفی عملکردها، خدمات، فعالیتها، کالاها، ابزار و غیره را دارند که دارای حالت نمایشی ثابت و صفحه های معین هستند.
  • پایگاههای پویا[3]: آن دسته از پایگاههای الکترونیکی که برنامه نویسی آنها پیشرفته تر از مورد قبلی است و دارای بانکهای اطلاعاتی قوی و هوشمند است.

همچنین در یک تقسیم بندی دیگر،  پایگاههای الکترونیکی از نظر جنبه کارایی به بخش های زیر بخش بندی می شوند:

  • تبلیغاتی 2- شخصی               3- رخدادها               4- تجارت الکترونیکی
  • آموزشی 6- خبری                 7- کتابخانه ها            8- گروهی
  • سرگرمی و تفریحی 10- موسیقی             11- محلی

(حسنی، 1387: 24-28)

در کل می توان مزیتهای زیر را برای پایگاههای الکترونیکی برشمرد:

 

  • سادگی امکان ارتباط با مخاطبان خاص و عام
  • امکان نمایش عملکردها، خدمات، فعالیتها، کالاها و غیره
  • در دسترس بودن بدون محدودیت مکانی و زمانی
  • بهره گیری از جنبه های تبلیغی و ترویجی
  • امکان انجام دور کاری
  • مقرون به صرفه بودن
  • ارائه نمایشی قدرتمند و جذاب و معرفی پویای خود
  • امکان بروز رسانی سریع اطلاعات
  • امکان یافته شدن از سوی مشتریان بالاقوه

(همان: 29)

 

وجود و ایجاد جوامع مجازی و شبکه های اجتماعی[4] در اینترنت ضمن کمک به ترویج و اشاعه گردشگری و فرآهم سازی زمینه ای برای تبلیغات توانسته محیطی را برای گردشگران فرآهم سازد که بتوانند نظرات و پیشنهادات دیگران را در رابطه با اماکن مختلف گردشگری و تاسیسات اقامتی جویا شده و انتقادات و پیشنهادات خود را نیز با دیگران در میان بگذارند. یکی از بهترین تعاریف مربوط به جوامع مجازی (Virtual Community) را می توان در نوشته رینگولد (1993) دانست که می گوید:

“جامعه مجازی گروهی از مردم هستند که شاید همدیگر را از نزدیک دیده یا ندیده باشند اما گفته ها و عقاید خود را از طریق بولتن های خبری و شبکه های رایانه ای با یکدیگر در میان می گذارند.”(58)

که البته امروزه ما این جوامع را در سطحی وسیع در فضای مجازی در اختیار داریم.

 

با استفاده و تحلیل محتوای جامعه مجازی سفر (VTC)[5] سازمانهای مسافرتی می توانند رضایت و رفتار مشتریان خود را درک کرده و اقدامات لازم جهت رفع مشکلاتی که آنها اشاره میکنند را انجام دهند (Buhalis and Law, 2008). در واقع این جوامع مجازی باعث  بدست آوردن اطلاعات لازم، نگهداری ارتباطات و گسترش روابط  بین مردم می گردد و آنها می توانند تصمیمات راجع به سفر خود را با سهولت بیشتر بگیرند (Stephenkova, Mills and Jiang, 2007).

 

یکی از پایگاههای الکترونیکی جهانی که دارای جامعه مجازی سفر است پایگاه Tripadvisor.com می باشد. این پایگاه در میان موفق ترین شبکه های اجتماعی و جوامع مجازی در صنعت گردشگری است که هتل های سراسر دنیا را بررسی کرده و افراد مختلف می توانند در مورد آن هتل ها و تجربیات خود نظر داده و بحث کنند (Buhalis and Law, 2008).

 

در ایران نیز پایگاههای جامع برای ذخیره اتاق هتل وجود دارد که گردشگران می توانند با استفاده از این پایگاههای الکترونیکی به امکانات هتلها، قیمت و سایر اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. برخی از این پایگاههای الکترونیکی عبارتند از:

Iranhotelonline.com

Hotelyar.com

Eghamat24.com

 

طریقه ی ذخیره اتاق در هریک از این پایگاهها تقریبا مشابه یکدیگر هستند. برای مثال به منظور انجام عملیات ذخیره اتاق از طریق پایگاه الکترونیکی Hotelyar.com باید مراحل زیر انجام بگیرد:

 

  • جستجوی هتل مورد نظر: در این پایگاه و پایگاههای الکترونیکی مشابه اولین بخش برای شروع، جستجوی هتل دلخواه است که معمولا با تخفیف مناسب و ویژه همراه هست. در این جستجو فرد میتواند شهر، مدت زمان و تاریخ اقامتش را وارد کرده و عملیات جستجوی هتلهای متصل به این پایگاه را آغاز کند. سپس فهرستی از هتلهای موجود با نمایش امکانات، نرخ و نوع  اتاق و تخت به ازای هر شب، عکس از بخشهای مختلف هتل و …نشان داده خواهد شد. پس از انتخاب هتل مورد نظرفرد دکمه ذخیره اتاق (رزرو) را انتخاب می کند.

.

  • وارد کردن مشخصات مسافر: در این مرحله اطلاعات شخصی مورد نیاز هتل از شخص اخذ می گردد. در اینجا اطمینان فرد از امنیت ورود اطلاعات شخصی نکته قابل تاملی است.

 

  • پرداخت و دریافت شماره رهگیری یا رسید: در این مرحله فرد با داشتن اطلاعات کارت بانکی خود به نوعی عملیات خرید اینترنتی که همان ذخیره اتاق هست انجام می دهد و به نسبت نوع پایگاه شماره رهگیری و یا رسید دریافت میکند.

[1] Websites

[2] Static

[3] Dynamic

[4] Social Networks

[5] Virtual Travel Community

دانلود پایان نامه